Ljubljana, presenteren en Verona - Reisverslag uit Verona, Italië van Marin - WaarBenJij.nu Ljubljana, presenteren en Verona - Reisverslag uit Verona, Italië van Marin - WaarBenJij.nu

Ljubljana, presenteren en Verona

Blijf op de hoogte en volg Marin

16 December 2015 | Italië, Verona

Oei, ik zou bijna gaan vergeten om mijn blog bij te houden.. Komt misschien ook omdat ik me afvraag of ik nog een beetje lezers heb, niemand reageert meer! Maakt ook niet uit, voor de enkeling die het nog volgt: daar ben ik weer. Daarnaast: er was een poosje een storing op de site, waardoor ik mijn blogs niet heb kunnen plaatsen.
Ik zal het bij de hoogtepunten houden, want na mijn vorige blog is er weinig in mijn ritme veranderd. Dinsdag en Donderdag zwemmen en tussendoor meestal films kijken of met zijn allen koken en slap ouwehoeren.

Één van de belangrijkste veranderingen is dat ik vorige week dinsdag naar de hostel verhuisd ben. Geen appartementje met zijn tweetjes meer, maar een hostel met mijn eigen kamer en wasbak en daarnaast een gedeelde woonkamer, 3 badkamers en grote keuken met 10 andere kamers samen. Velen zullen zeggen dat ik er op achteruit ben gegaan maar daar ben ik het absoluut niet mee eens! Ik heb het hier ontzettend goed naar mijn zin, meer vrijheid én het is 50 euro per maand goedkoper.. Daarnaast vind ik het heerlijk om met de mensen die hier wonen samen te wonen, we kunnen lekker ons eigen ding doen en als we iets samen willen doen dan kan dat ook gemakkelijk. Ik ben helemaal gelukkig :)

Wat hebben we verder de afgelopen weken gedaan, goede vraag. Mijn presentatie over Spanje en Nederland ging hartstikke goed! Ik heb Pablo kunnen overtuigen om toch ook zelf te presenteren dus hij heeft het deel over Spanje gedaan en ik het deel over Nederland (wel zo logisch..) Iedereen was erg geïnteresseerd en van alle presentaties kregen wij de meeste vragen. We waren langer bezig met vragen beantwoorden dan met de presentatie zelf.. En verbazingwekkend genoeg, vielen mijn zenuwen ook nog reuze mee. Ik leer hier nog meer dan ik zelf dacht ;-)

Vorige week zaterdag ben ik samen met Ömer, Miguel, Valentin en Pablo naar Ljubljana geweest. De week ervoor hadden ze de kerstverlichting aangedaan en dat moest heel mooi zijn. Dus nadat Miguel klaar was met werken, tegen 2 uur, zijn we op pad gegaan. En het was inderdaad super mooi! Ik ben niet gewend dat het zo bijzonder is om speciaal ergens naartoe te gaan omdat de kerstverlichting aan gaat, maar hier is dat blijkbaar heel normaal. We hebben niet echt iets nieuws gezien in de stad. We hebben een uur staan wachten omdat "Santa" zou komen, maar dat bleek uiteindelijk "Niklaus" te zijn, vergelijkbaar met Sinterklaas maar dan in een blauw pak en omringd door duivels en engeltjes. Hij kwam echter alleen maar langs rijden en zwaaide, dat was alles. Beetje jammer dus. De stad zelf was erg koud maar super gezellig, we hebben ons dus wel prima vermaakt.

De dag erop zijn we naar de kerstmarkt hier in Portoroz geweest, bij het Kempinski hotel. Was niet heel bijzonder, maar wederom was alles wel leuk versierd :-) De rest van de dag vooral besteed aan samen eten klaarmaken en films kijken. Ik begin me inmiddels ook eindelijk bezig te houden met school. Leren voor diverse vakken en vooral veel presenteren. Vorige week hadden we de opdracht om te presenteren op een basisschool, praktisch dezelfde presentaties als die we voor Indianapolis hadden gehouden, maar het verschil was dat ons publiek een heel stuk jonger was. Ik moest alles organiseren met de docenten van de school, wat ik stiekem ook wel weer leuk vond om te doen. Dinsdag was mijn eerste nacht in de hostel en woensdag ben ik dus samen met de jongens naar Piran gelopen om onze presentaties te houden.

Zaterdag en Zondag ben ik samen met Sergi, Pablo, Filipe en Heidi naar Verona geweest. Of, Zaterdag zijn we naar Verona geweest, hebben daar de nacht geslapen en zondag zijn we naar het Gardameer en Bassano del Grappa geweest. Verona is ontzettend mooi, vooral nu het volledig in Kerst sfeer is! Daarnaast is het de stad van Romeo en Julia, we zijn ook onder andere bij "Juliets balcony" geweest. We hadden een hartstikke leuk appartement voor 5 personen, dat ook niet al te duur was. Heidi en ik hadden zodra we binnen kwamen het enige "normale" 2persoonsbed geclaimd, voor de rest was er op de slaapkamer nog een 1-persoonsbed en in de woonkamer een slaapbank. Pablo en Filipe zouden op de bank slapen en Sergi op het 1persoons bed. 's Nachts bleek echter dat dat bed echt ontzettend slecht was, dus moest hij voor straf bij Heidi en mij in bed slapen ;-)

Het meer en het stadje waar we zondag zijn geweest waren ook super leuk. Filipe heeft altijd zijn skateboard bij zich en hij bedacht zich met zijn rare hoofd dat het leuk zou zijn om in December met zijn skateboard het meer in te rijden. En als hij iets bedenkt dan gebeurd het, dus het skateboard werd aan een touw gebonden, meneer trok zijn kleding uit tot hij stond te blauwbekken in zijn ondergoed en daar ging hij. Iedereen die bij het meer rond liep stond naar ons te kijken! Ik heb me helemaal rot gelachen, wie bedenkt er dan ook zoiets.. Afijn, de rest van de dag heeft hij het koud gehad en rook hij naar het Gardameer, heerlijk.. Maar goed, hij had gedaan wat hij graag wilde en het was hilarisch. 's Avonds zijn we dus weer naar een ander stadje gegaan, wat (raad eens) ook volledig in kerstsfeer was. Helemaal leuk!

Maandag hebben we onze (voorlopig) laatste les Italiaans gehad. Ik heb alleen Donderdag nog les, één van de vakken die nog niet begonnen was is voor de eerste keer gepland en ik heb een examen in ondernemerschap. Volgende week heb ik ook nog twee uurtjes les en mijn derde deelexamen voor statistiek en dan is het Kerstvakantie. In tegenstelling tot wat ik gewend ben hebben we hier maar 1 week vrij, 24 december is de laatste schooldag en 4 januari moeten we alweer beginnen. We zijn echter de examens aan het plannen: het voordeel van Erasmus, wij mogen zelf bepalen wanneer we ze willen maken :) We proberen dus om alles zoveel mogelijk in januari te zetten, zodat we in februari een paar weekjes echt vrij hebben. Misschien kunnen we dan ergens naartoe reizen en dan hoeft het niet perse alleen maar in het weekend!

Aan de andere kant is het ook wel weer jammer, want het grootste deel van onze huidige Erasmus club vertrekt in februari. De één wat eerder dan de ander: sommigen vertrekken al op de eerste, anderen pas de 14e/15e. Maar ik blijf hier sowieso met Sergi, Pablo en Valentin en daarnaast komt in februari de nieuwe groep weer. Ik ben reuze benieuwd hoe de nieuwe groep gaat zijn. Maar voorlopig genieten we nog even van hoe het nu is!

Tot snel allemaal :-)
Liefs!

  • 20 December 2015 - 08:29

    Ellen:

    Hoi Marin,

    Lees je blog nog steeds hoor.
    Wel blijven schrijven hoor is nog steeds heel leuk om te lezen.
    Ook al skypen we veel.

  • 22 December 2015 - 16:20

    Marin :

    Haha, oke! Ik zal braaf blijven schrijven :)
    Was ook niet van plan om te stoppen hoor!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Marin

Een opleiding toerisme, met daarbij diverse reizen... Daar moet natuurlijk het een en ander van worden bijgehouden. En dat kan ik helemaal voor mijzelf doen, maar het is net zo leuk om dit met de geïnteresseerden te delen, toch? Daarom dus deze pagina, zodat je kunt bijhouden wat ik allemaal uitspook. En natuurlijk voor mijzelf, om de ervaring nooit meer te vergeten. Ik hoop dat je plezier hebt aan het lezen van mijn blog. En laat vooral een reactie achter, dat vind ik leuk! xx Marin

Actief sinds 21 Sept. 2015
Verslag gelezen: 249
Totaal aantal bezoekers 100104

Voorgaande reizen:

10 Januari 2019 - 24 Mei 2019

Afstudeeronderzoek in Uganda

23 November 2018 - 24 December 2018

Studiereis Brazilië

15 Februari 2018 - 11 Juli 2018

Stage in Uganda

18 Juni 2016 - 20 Juli 2016

Roadtrip 2016

21 September 2015 - 18 Juni 2016

Uitwisseling Portoroz

Landen bezocht: