Ljubljana - Reisverslag uit Ljubljana, Slovenië van Marin - WaarBenJij.nu Ljubljana - Reisverslag uit Ljubljana, Slovenië van Marin - WaarBenJij.nu

Ljubljana

Blijf op de hoogte en volg Marin

27 Oktober 2015 | Slovenië, Ljubljana

Hoe heerlijk, ik ben ziek. Of nou ja, ziek.. Flink verkouden. Voor mij betekent dat hoesten als een zeehond en vooral de hele tijd mezelf en anderen lastigvallen. Het is vooral leuk als je les hebt en dus de hele boel bij elkaar zit te blaffen.. Mijn oplossing tot nu toe: neusspray, paracetamol, strepsils en véél thee met citroen (blegh wat is dat vies). Mocht iemand een gouden tip hebben, laat het me vooral weten! Nu maar hopen dat het snel over gaat want ik ben er na één dag al flink klaar mee!

Maar goed, dit is geen klaagblog, ik ga jullie weer op de hoogte brengen van wat ik de afgelopen dagen zoal heb uitgehaald. Komt 'ie:

Na woensdag bijna de hele dag vooral heel lui te zijn geweest en mijn Sloveense ID te hebben opgehaald, was het 's avonds tijd voor "hét" feest in Koper. Het was in dezelfde locatie als waar we eerder waren wezen bowlen, ze hebben een soort discotheek in een winkelcentrum. Heel normaal hier. Afijn, om 22:00 hadden we afgesproken in Koper op een parkeerplaats, aangezien het nog steeds heel normaal is dat iedereen de eerste 2 uur zich flink lam zuipt voordat ze naar binnen gaan om de "dure" (ahum) drank binnen te moeten drinken. Ik had besloten om eens van mijn geloof af te stappen en Nina naar huis te laten rijden in mijn "Blueberry pimp", zodat ik dit keer ook eens een drankje kon doen. Helemaal goed, maar volgende keer rijd ik toch liever weer zelf ;-) Nina kan goed rijden, maar op de één of andere manier voel ik me er toch prettiger bij om zelf te rijden.. Ik ben nou eenmaal een zeikerd op dat gebied.

Het feest zelf was best heel leuk. Eindelijk eens goede muziek en geen rare Balkan meezingers, maar gewoon lekker om op te dansen en muziek die ik ken! De Slovenen vonden het allemaal ontzettend druk, maar als ik in Breda ergens binnen zou stappen met deze "drukte" zouden we absoluut tegen elkaar gezegd hebben: "joh, wat is het rustig vanavond!". Beloofd wat voor een volgende keer, want blijkbaar was het erg druk doordat dit het eerste feest van het jaar op deze locatie was, en zal het volgende keren alleen maar rustiger zijn.

's Ochtends tegen 4 uur kwamen we thuis en om 11:20 had ik mijn eerste en enige les van die dag. Op zich best interessant, maar het blijkt exact hetzelfde te zijn als wat ik vorig jaar al bij een vak heb gedaan. En aangezien ik liever iets nieuws leer dan in herhaling te vallen heb ik besloten om niet verder te gaan met dit vak. Ik heb voorgesteld om een ander vak ervoor in de plaats te nemen (3 ects meer dan de huidge) en ben nu nog op een antwoord aan het wachten. Op zich zou het niet erg zijn als ik geen ander vak ervoor in de plaats zou nemen, omdat ik maar 30 ects nodig heb en inmiddels al vakken heb gekozen voor 39. Even afwachten dan maar.

Donderdagmiddag ben ik met Martina naar Koper geweest om wat nieuwe kleren te shoppen. Ze blijkt voor mij de perfecte personal shopper in Slovenië. Ze weet de goede winkels te vinden en pikt steeds de goede kleding voor me tussen de stapels uit. Goed geslaagd dus, ik kan weer voor de dag komen ;-) Mijn favoriet is een super comfortabele dikke grijsblauwe trui. Ik heb daardoor echter wel een nieuwe bijnaam: Snowflake.

's Avonds wilden we weer eens een poging wagen voor een filmavondje, maar de meesten waren al druk met huiswerk of sport en van alles. De enigen die overbleven waren Pablo, Nina en ik. Groot voordeel: alle drie Disney fans. We hebben dus 's avonds lekker met zijn drieën onder een dekentje met een kop thee naar Cinderella zitten kijken. Geweldig!

De enige les die ik vrijdag had was Sloveens en dat begon pas om 15:00 uur. Het was echter hartstikke mooi weer en ik had weinig zin om de hele dag binnen te zitten tot ik naar de les moest. Uit één berichtje naar Pablo bleek hij er hetzelfde over te denken dus besloten we samen naar Izola te gaan en ergens te lunchen voordat we naar Koper moesten. Nu konden we eindelijk wat dingetjes bezoeken, dit keer was het niet allemaal gesloten. Daarnaast hou ik van Izola, het is er zo lekker rustig en ontzettend mooi. 's Middags hebben we als lunch een pizza Americana op. Nooit van gehoord, maar ik volg het goede voorbeeld. Mijn hemel, een reusachtige pizza met hotdogs en friet erop! Welke gek heeft dat ooit bedacht... Smaakte overigens prima, maar ik kon absoluut geen hele pizza op. Terwijl Pablo nadat ik één keer met mijn ogen geknipperd had de hele pizza naar binnen had gewerkt. Ongelooflijk!

De Sloveense les was gewoonlijk weer heel interessant, maar ik kan het absoluut niet bijhouden. Het is onmogelijk om te doen, omdat Sloveens niet alleen enkelvoud en meervoud heeft, maar ook nog een aparte vorm voor tweevoud. Daarnaast kun je praktisch alles op 5 verschillende manieren zeggen en ben ik dus over het algemeen na de eerste 5 minuten de weg en mijn concentratie al kwijt. Gelukkig zat mijn redder in nood weer naast me en met haar hulp gaat het enigszins in de goede richting.

's Avonds zijn we weer naar onze stamkroeg het poolcafe geweest. De volgende dag wilden we naar Ljubljana dus het was weer tijd om wat plannen te maken. Er hebben zich twee nieuwe Erasmus studenten bij ons clubje gevoegd, Ömer (Turkije) en Valentin (Frankrijk). Zij zitten niet op Turistica, maar de Maritieme opleiding, achter ons gebouw. Hartstikke leuke gasten, net zo enthousiast en reislustig als ons allemaal dus ze zouden ook mee gaan naar Ljubljana. En Valentin heeft ook een auto, dus ook dat komt helemaal goed uit!

Zaterdagochtend hadden we om 9 uur afgesproken bij het tankstation waar we altijd afspreken (meest centrale punt en dicht bij de huizen van degenen zonder auto) en dit keer gingen we met zijn achten op pad. Na iets meer dan een uurtje rijden (mijn Blueberry vind stijgen op de snelweg nog steeds niet erg leuk en weigert de snelheid te rijden die ik wil...) kwamen we aan en Valentin wist een parkeerplaats waar we in het weekend gratis konden parkeren, helemaal goed! In Ljubljana hebben we onder anderen het kasteel bezocht (joepie, weer klimmen...), koffie gedronken op een panorama terras en vooral veel gelopen en van alles bekeken. Ook Ljubljana is een absolute aanrader, maar ik geloof dat ik wat dat betreft in herhaling begin te vallen.. Het is gewoon allemaal zo mooi en gaaf hier!

's Ochtends waren we langs de ijsbaan van Ljubljana gelopen en we hadden het idee gekregen om 's avonds te gaan schaatsen. Wij daar naartoe, bleek er nog een ijshockeywedstrijd bezig te zijn. Daar hebben we dus ook een stukje van mee gepikt en na ongeveer een half uurtje was het afgelopen. Na wat navraag bleek dat we een kwartier later voor 2 euro 2,5 uur konden schaatsen en voor 4 euro schaatsen konden huren. Doen dus!

Uiteraard moest ik ook het ijs op, wetende dat ik vrij veel overeenkomsten zou hebben met een ezel wanneer je deze op schaatsen zou zetten. Je kunt je waarschijnlijk voorstellen hoe het eruit heeft gezien.. Afijn, ik op de schaatsen. Bij de eerste stap die ik zette gleed ik al onderuit en klapte ik zo hard met mijn hoofd op het ijs dat ik dacht dat ik mijn schedel hoorde kraken. Ik laat me uiteraard niet zomaar kennen, overeind en door. Dus... Na 5 rondjes had ik al zo vaak plat op het ijs gelegen dat ik dacht dat ik beter met een slee verder kon gaan. Maar, na veel doorbijten en nog meer vallen bleek ik de slag een beetje te pakken te hebben gekregen. Ik bleef nog wel vooral dicht bij de kant, maar het lukte me weliswaar om volle rondjes te maken zonder te vallen en zonder me aan de kant vast te grijpen, joepie! We begonnen met zijn vijven van ons groepje op het ijs (naast natuurlijk een invasie van locals), na een poosje waren alleen Pablo en ik nog over en was de rest al afgehaakt. Niet te geloven dat een Spanjaard zo goed kan schaatsen en ik de hele tijd op mijn platte bakkes lig. Tijdens mijn laatste rondje dacht ik bluffend dat ik Pablo wel bij kon houden, verkeerd gedacht. Ik klapte vol op mijn knie op het ijs en kon amper meer overeind komen of vooruit komen. Lekker, het zal ook eens niet! Uiteindelijk dus een dikke en blauwe knie de rest van de avond...

Zondag heb ik niet al te veel gedaan, vooral omdat ik amper mijn knie kon bewegen omdat er zoveel vocht in zat. Maar besloten om een rustdagje te nemen, zoals eigenlijk de zondag standaard aan het worden is. 's Avonds samen met Nina en Pablo gegeten en weer een filmpje gekeken. We begonnen met "Into the woods" maar die vonden we alle drie geen bal aan en uiteindelijk hebben we Tarzan gekeken :-)

Maandag was het tijd voor mijn eerste examen in Slovenië, wat een lachertje was dat! Ik moest één APA-stijl bronverwijzing geven en schrijven over de nadelen van multiple choice vragen bij onderzoek. Echter kwam in eerste instantie de docente 3 kwartier te laat opdagen en later begon ze, terwijl Sergi en ik nog bezig waren met het examen, ineens over van alles en nog wat te praten en uitleg te geven over het volgende examen. RAAR! Ik heb uiteindelijk wel het idee dat mijn "examen" goed genoeg is gemaakt, dus dat moet wel goed komen.

Verder gisteren weinig gedaan. Samen met Yilmaz en Nina ben ik wezen lunchen, met Pablo naar de lidl geweest (hoe interessant), daarna bij Cacao wat gedronken en vervolgens samen met een groepje in het hostel waar Sergi woont getracht film te kijken. Wederom geen minuut van de film gekeken: slecht internet en iedereen was te druk met kletsen, maar daardoor niet minder gezellig.

Het volgende plan dat we aan het maken zijn is of we komend weekend naar Venetië willen gaan. Voor mij hangt het er een beetje vanaf hoe het met mijn verkoudheid gaat en hoe mijn knie zich houdt. Het gaat echter met mijn knie gelukkig al een stuk beter, al is 'ie nog wel behoorlijk blauw. Even afwachten maar!

Tot de volgende keer :-)

xx

  • 27 Oktober 2015 - 15:52

    Judith:

    Als ik alle reisverslagen zo lees heb je straks eerder heimwee naar Slovenië dan nu naar Nederland :-) Maar wel fijn dat je het zo leuk hebt. Leuke ervaring die je weer op je lijstje kan vermelden als een erg leuke en "leerzame" ervaring.

  • 27 Oktober 2015 - 16:43

    Ellen:

    Hey Marin,

    Leuk weer hoor je blog, blijft leuk lezen.
    wat zo leuk is jullie dagen bestaan uit 24 uur....waarvan soms 2 uur school en de rest vrij.
    Heerlijk leventje zo.

    Maar wel heel leuk dat jullie zo'n leuke groep hebben, maakt het toch een stuk makkelijker en gezelliger.

    Groetjes van Ellen xxx

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Marin

Een opleiding toerisme, met daarbij diverse reizen... Daar moet natuurlijk het een en ander van worden bijgehouden. En dat kan ik helemaal voor mijzelf doen, maar het is net zo leuk om dit met de geïnteresseerden te delen, toch? Daarom dus deze pagina, zodat je kunt bijhouden wat ik allemaal uitspook. En natuurlijk voor mijzelf, om de ervaring nooit meer te vergeten. Ik hoop dat je plezier hebt aan het lezen van mijn blog. En laat vooral een reactie achter, dat vind ik leuk! xx Marin

Actief sinds 21 Sept. 2015
Verslag gelezen: 371
Totaal aantal bezoekers 100049

Voorgaande reizen:

10 Januari 2019 - 24 Mei 2019

Afstudeeronderzoek in Uganda

23 November 2018 - 24 December 2018

Studiereis Brazilië

15 Februari 2018 - 11 Juli 2018

Stage in Uganda

18 Juni 2016 - 20 Juli 2016

Roadtrip 2016

21 September 2015 - 18 Juni 2016

Uitwisseling Portoroz

Landen bezocht: