Erasmus mensen! - Reisverslag uit Portorož, Slovenië van Marin - WaarBenJij.nu Erasmus mensen! - Reisverslag uit Portorož, Slovenië van Marin - WaarBenJij.nu

Erasmus mensen!

Blijf op de hoogte en volg Marin

03 Oktober 2015 | Slovenië, Portorož

Even denken, waar waren we gebleven.. Het laatste verslag dat ik schreef ging over Lipica en de "geweldige" stad Trieste.. Dinsdag en woensdag hebben we vooral lui gedaan. Een beetje op het balkon hangen en internetten. Daarnaast: ruzie maken met de wasmachine.

Zo fijn als je een wasmachine in je appartement hebt. Vooral als deze uit het jaar nul stamt, volledig in het Sloveens is en de helft van de functies niet werkt. Mijn kleding is dus zo'n 5 keer gewassen, omdat ik aan het puzzelen was hoe dat stomme ding werkt. Uiteindelijk is het, na behoorlijk wat gemopper en lichtelijk gevloek, gelukt. Daarna was het tijd om mijn was droog te krijgen, heerlijk als de centrifuge functie niet werkt en je dus je was druipend op een droogrekje moet hangen terwijl de zon ver te zoeken is. Het heeft 2 dagen geduurd tot alles droog was.. Maar, we mogen niet klagen ;-)

Woensdagavond hadden we een eerste kennismaking met onze klasgenoten. We zijn met een groep van 14 studenten en 4 tutors. De tutors zijn 4 Sloveense meiden die allemaal al op Turistica studeren en ons wegwijs moeten maken en helpen bij de eerste aanmeldingen. Heel leuke meiden. De studenten uit mijn groep komen overal en nergens vandaan: 2 jongens uit Spanje, 1 jongen uit Hongarije, 2 jongens uit Roemenië, 5 meiden en 1 jongen uit Tsjechië, Nina natuurlijk uit Duitsland en nog een jongen uit Nederland. Toch wel fijn om af en toe ook een woordje Nederlands te kunnen spreken hier ;-) Die eerste avond hadden we afgesproken in het café op school, maar toen we aankwamen bleek dat ze gingen sluiten. Dus zijn we naar een soort studentencafé een stukje verderop gegaan: Newscafé. Voor de Arnhemmers: een beetje vergelijkbaar met Moortgat dus ik voelde me gelijk thuis! Die eerste avond stond vooral in het teken van elkaar leren kennen, dus we hebben gezellig bij elkaar aan tafeltjes gezeten en een drankje gedaan.

De volgende ochtend, donderdag, moesten we om 8 uur op school zijn. Welke mafkees dat heeft bedacht weet ik niet, maar echt grappig was het niet. Het is lang geleden dat ik zo vroeg moest beginnen! Goed begin ook voor Nina en mij, we kwamen op school aan: niemand te zien. We hadden ook geen lokaal doorgekregen, dus geen idee waar we heen moesten. Na wat gezocht te hebben kregen we van iemand een lokaal door, waar we uiteindelijk zo'n 5 minuten te laat aankwamen. Gelijk een preek dat te laat komen niet normaal is en dat de docenten dat niet op prijs gaan stellen, bla bla. Nee duh, dat was ook niet onze bedoeling, maar wees dan duidelijk in je instructies.. Afijn, toen we eenmaal aan de gang waren ontdooiden ze wel en ging het allemaal prima. Het bleken uiteindelijk heel aardige dames te zijn :-)

Wat een geregel zo'n eerste dag! 's Ochtends kregen we een presentatie over Turistica, onze vestiging, en over Slovenië is het algemeen. We moeten ons registreren op diverse school websites (net zo handig als NHTV, 3 of 4 sites waar je mee moet werken), allerlei formulieren invullen (ik dacht dat we dat allemaal al gedaan hadden..) en ga zo maar door. 's Middags moesten we met zijn allen naar Koper, de hoofdvestiging van onze school. Daar kregen we wederom een hoop informatie, maar dit keer met alle Erasmus studenten en in Koper zijn dat er bijna 90. Ietsje meer dan bij ons dus. We kregen allemaal een cadeautje van school: een T-shirt met het logo en dit heeft ook nog een dubbele betekenis, best cool. Er staat op: Si up aš, wat betekent: Do you dare. Maar SI is Slovenië en UP is Univerza na Primorskem, de school. Daarnaast kregen we ook een Sloveense simkaart, maar helaas zonder internet dus ik blijf gewoon mijn Nederlandse nummer op wifi gebruiken voor whatsapp.

Na met zijn allen in onze nieuwe shirts een groepsfoto te hebben gemaakt kregen we een korte rondleiding door Koper en uiteindelijk zijn we een een Ierse pub terecht gekomen om drankjes te doen. Ook daar heb ik weer een hoop nieuwe mensen leren kennen. Zo leuk, want iedereen is enthousiast en iedereen wil veel mensen leren kennen en rondhangen met elkaar. Gewoon echt heel gezellig. 's Avonds was er een "welcome back party" in Newscafé, terug in Portoroz waar we met een aantal van Turistica naartoe zijn gegaan. Heel gezellig, maar de uitgaande Sloveense studenten zijn volgens mij een beetje gestoord ;-) Niet te vergelijken met Nederland, want je moet oppassen dat je niet onthoofd wordt door rondzwaaiende armen of benen als ze aan het "dansen" zijn ;-)

Vrijdag moesten we 's ochtends om 9 uur weer op school zijn om ons te registreren voor "studentski bonni", goedkope maaltijden voor studenten. Dit is voornamelijk waar we het Sloveense telefoonnummer voor nodig hadden. Het is zo dat de overheid in Slovenië een budget beschikbaar stelt voor maaltijden voor studenten. Restaurants kunnen zich aanmelden en bieden dan goedkope maaltijden. Je hebt zo'n 20 á 25 coupons per maand en kunt deze doordeweeks gebruiken bij aangesloten restaurants. Dinsdag hebben we geluncht (soep vooraf, goed hoofdgerecht en fruit) voor 3,50 euro. En het was echt heel lekker, ik denk dat zoiets in Nederland makkelijk 20 tot 25 euro zou kosten. Ideaal dus dit. We hebben een tour door Piran gehad, maar dat hadden Nina en ik zelf allemaal al wel gezien. Na de lunch hadden we vrij en zijn we lekker naar ons appartement gegaan.

's Avonds zijn we in Portoroz wezen eten, daarna een heerlijk ijsje bij Cacao, de beste ijstent in de wijde omtrek. En de Slovenen hadden niet gelogen, het was echt heel erg lekker! Vervolgens zijn we met een paar erasmus studenten en 2 Sloveense meiden wat wezen drinken in een barretje. Uiteindelijk zijn we met zijn drieën (Martina- Sloveens en Mark- Hongaars) nog even naar Koper geweest en daar wat gedronken in een super klein maar ontzettend gezellig blues/jazz/rock café. Mét live bandje, wat wil je nog meer..

Vanavond staat er (alweer) een feest in Koper op de planning. Geen idee wat of waar precies, maar Martina zei dat ik mee móést. Wie ben ik dan om tegen te stribbelen ;-) Martina herinnert me overigens ontzettend aan iemand, maar ik kan totaal niet plaatsen aan wie. Ontzettend leuke meid, heel enthousiast en we kunnen het echt super goed vinden. Ze heeft overigens een Schots accent doordat ze veel Engels praat met een Schotse vriendin die hier is als au-pair, echt super grappig.

Tot de volgende keer!

xx

  • 04 Oktober 2015 - 08:00

    Bets Van Der Wal:

    hoi Marin,
    Wat een belevenissen,het lijkt wel een spannend boek.
    Héél leuk allemaal,geniet er maar van!
    Groetjes van ons,tante Bets.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Marin

Een opleiding toerisme, met daarbij diverse reizen... Daar moet natuurlijk het een en ander van worden bijgehouden. En dat kan ik helemaal voor mijzelf doen, maar het is net zo leuk om dit met de geïnteresseerden te delen, toch? Daarom dus deze pagina, zodat je kunt bijhouden wat ik allemaal uitspook. En natuurlijk voor mijzelf, om de ervaring nooit meer te vergeten. Ik hoop dat je plezier hebt aan het lezen van mijn blog. En laat vooral een reactie achter, dat vind ik leuk! xx Marin

Actief sinds 21 Sept. 2015
Verslag gelezen: 239
Totaal aantal bezoekers 100041

Voorgaande reizen:

10 Januari 2019 - 24 Mei 2019

Afstudeeronderzoek in Uganda

23 November 2018 - 24 December 2018

Studiereis Brazilië

15 Februari 2018 - 11 Juli 2018

Stage in Uganda

18 Juni 2016 - 20 Juli 2016

Roadtrip 2016

21 September 2015 - 18 Juni 2016

Uitwisseling Portoroz

Landen bezocht: